Zen Meditatie

Zen is een inherent principe van aikido. Het is geen bovennatuurlijk principe, maar juist een op het leven gerichte oefening. Er zijn twee belangrijke ideeën die aan het begin van de aikidotraining als eerste een rol zullen spelen.

  1. Aandacht richten op het lichaam

  2. Bewust worden van de veranderlijkheid

Tijdens de meditatie wordt net als tijdens de technieken de nadruk gelegd op aandacht. De input van de zen theorie wordt voor een groot deel beïnvloed door de Vietnamese monnik Thich Nhat Hanh (fonetisch: Thid Njak Hahn).thichnhathanhlrg

ZEN MEDITATIE voor thuis

Er zijn verschillende manieren van mediteren. Ik zal hier vier manieren uitleggen die de basis vormen voor een degelijke spirituele ontwikkeling. Elke meditatie die je doet is belangrijk en van elke meditatie is elke seconde waardevol.

  1. Basis meditatie

  2. Kalmte meditatie

  3. Analytische meditatie

  4. Object verwijderen

Basis meditatie
Rug recht, schouders zacht en leg je handen op een manier die je zelf prettig vindt. Breng je aandacht naar je ademhaling en tel iedere uitademing in gedachte. Als je bij de tien bent ga je weer naar één. Als je de tel kwijt raakt of twijfelt dan ga je ook weer terug naar één. Als je te ver telt dan ga je ook terug naar één. De principes aandacht, concentratie en inzicht spelen tijdens meditatie een rol. Je traint je aandacht als een spier. Als je aandacht sterker wordt kun je je beter concentreren op objecten van je geest en kan er inzicht ontstaan. Als je geest nog te makkelijk afgeleid is doe deze meditatie dan zo vaak mogelijk voor ten minste vijf minuten.

Body scan / kalmte meditatie
Begin met de basis meditatie. Ga na de aandacht op de je ademhaling naar alle andere delen van je lichaam: hoofd, gezicht, ogen, mond, nek, armen, borst, rug, buik, benen, voeten e.d. Probeer elk deel in harmonie met je ademhaling te ontspannen. Probeer in je hele lichaam een gevoel van rust en vrede te creëren. Geef je lichaam op dat moment voorrang op alle andere dingen zoals emoties en gedachten om in rust vrede te zijn.

Analytische meditatie
Gebruik de basis meditatie om te beginnen. Daarna neem je een object van je geest om je op te concentreren. Bijvoorbeeld een ingewikkelde situatie. Bekijk de verschillende lagen van de situatie met je concentratie. Kijk naar de mensen, organisaties, doelen, intenties, emoties, verleden, toekomst e.d. Zodra er nieuwe gedachtestructuren worden gevormd gebruik je de kalmte meditatie om deze goed op je te laten inwerken. Langzamerhand zal steeds meer inzicht ontstaan in het geheel.

Object verwijderen
Begin weer met de basis meditatie. Concentreer je op een object van de geest die een bepaalde emotie opwekt. Bijvoorbeeld iets waar je boos of verdrietig van wordt. Maak het beeld helder en zie het object en de emotie naast elkaar bestaan. Verwijder dan het object en concentreer je op de emotie. Blijf rustig ademen en volg deze emotie naar de wortel. Vaak kom je langs andere objecten tot ver in je kindertijd. Als je geen objecten tegenkomt laat het gevoel dan bestaan en blijf daarnaast kalm ademen.the_art_of_peace-1

Aikido Keihatsu Haarlem Zaanstad